رشته های تحصیلی در مقطع کاردانی

 رشته کاردانی حرفه ای روابط عمومی
بى شک روابط عمومى، یکی از رشته های نوپایی است که  مانند سایر رشته هاى علوم انسانى مورد غفلت قرار گرفته است که توسعه روزافزون و ارتباط و اطلاعات در کشورها، نتوانسته در آن تاثیرى داشته باشد. حتى کشور در حال توسعه ما نیز چنین وضعى دارد. مشکلات و ناکارآیى ادارى در کشور ما پدیده نو و جدیدى نیست و سالهاست که سازمانهاى مربوطه، براى اصلاح ساختارى آنها مطالعه و برنامه ریزى می کنند. در عصر ارتباطات و اطلاعات در موقعیتى که جامعه متحول ما رو به سوى تکامل دارد و مدنیت را جست وجو می کند، روابط عمومى از اجزا و عناصر اصلى ارتباطات است و در ایجاد بسترهاى مشارکت ذهنى و عینى نقش نهادى و بنیادى دارد، زیرا جنس و ماهیت مجموعه وظایف و فعالیتهاى آن به طور عمده، (ارتباطى، تعاملى و تبادلى) است. امر مشارکت با مقوله اطلاع رسانى که از مهمترین رویکردهاى روابط عمومى است آغاز می شود و بسیارى دیگر از کارهاى اجراى تحقق مشارکت از جمله تمهیدات ترغیبى، همان امور رایج کاربردى روابط عمومى است. در ایران، در سال ۱۳۴۹بود که روابط عمومى در دستگاههاى دولتى زودتر از موسسات خصوصى ایجاد شد اما موانع کار مسئولان روابط عمومى هاى دولتى، بیشتر از موانع ماموران موسسات غیر دولتى است.

اصطلاح روابط عمومى، ترجمه واژه انگلیسى public Relations  براى نخستین بار در امریکا در اتحادیه راه آهن به کار برده شد و در ایران نخستین بار در شرکت نفت به کار رفته و دفترى در آن شرکت با این سمت ایجاد شد. به تدریج که جامعه پیچیده تر شد و حرفه ها به سوى تخصصى شدن پیش رفت، روابط عمومى نیز با آن گام برداشت. دنیاى روابط عمومى ممکن است، براى اغلب افراد مبهم به نظر برسد و براى بسیارى از مردم حکم فعالیت داشته باشد در صورتى که روابط عمومى با نظامهاى دیگر در ارتباط است و مى تواند براى هر یک از بخشهاى یک سازمان بر جامعه تاثیر بگذارد، گر چه سازمانها، بدون روابط عمومى نیز مى توانند امور خود را بگذرانند. کسى که از روابط عمومى به طور موثر و مفیدى استفاده مى کند، تمامى عناصر یک حرفه بویژه عملکردها را تکمیل مى کند.

از جمله مهمترین اثرات آن چگونگى ارتباط موثر در جامعه خواهد بود. از آنجایى که آمادگى در هر مقوله یک اصل ضرورى است، روابط عمومى ها به خوبى مى توانند در این اصل مهم بویژه زمان (مدیریت بحران) نقش مهمى را ایفا کنند. در حقیقت نقش چند وجهى و پر نفوذ روابط عمومى در فرایند توسعه، امروز شناخته شده است. مقوله روابط عمومى به عنوان حرفه، دانش و هنر با کارکردهایى چون اطلاع رسانى مبتنى بر اطلاع یابى، نظرسنجى، مشاوره، سخنگویى، مدیریت و جایگاهى به مثابه منبع اطلاعات، مرجع مراجعات و وضع برقرارى ارتباطات و مناسبات انسانى در سازمان تعریف و شناخته خواهد شد.

روابط عمومى، اصالتاً مبتنى بر ۲ مقوله اطلاع رسانى و متقاعدسازى است. به طور کلى این مقوله و مجموعه ارتباطى تاثیرگذار محسوب مى شود، لذا ضرورتاً باید آن را به خوبى شناخت و نحوه استفاده و کاربرد از آن را فراگرفت.

کسى که روابط عمومى را به عنوان یک شغل انتخاب مى کند و مسئولیت انجام وظایفى را در این حرفه مى پذیرد، باید به عنوان یک حرفه به آن نگاه کند و سعى کند مهارتها و تخصصهاى آن را فرا گیرد و آینده شغلى و پیشرفت اجتماعى خود را براساس آن برنامه ریزى کند. باید استعداد، آمادگى، ظرافت، تناسب و توانایى فردى، علاقه، اندیشه زایا یا اندیشه خلاق، انگیزه پیشرفت، شهامت و شجاعت داشته باشد، همچنین قدرت تجزیه و تحلیل مسائل محیط کار اصول و فلسفه سازمان را به خوبى بشناسد.

کاردانی حرفه ای هنرهای تجسمی - گرافیک
گرافیک هنری است که دامنه های حضور آن در تمامی شئونات زندگی اجتماعی و فرهنگی مردم رسوخ یافته و دارای گرایش ها و تخصص های گوناگون در خود است که علی رغم ارتباط همه این گرایشها نسبت به هم , هر کدام در زمینه ای خاص و برای نوعی خاص از ارتباط پیام بکار گرفته می شوند . در گرافیک یک پیام را می توان با چند لحن و روش بیان ارائه نمود و با توجه به نوع پیام برای بیان گرایش خاص از مجموعه گرایشهای متنوع موجود در هنر گرافیک انتخاب و مورد استفاده قرار داده و ابلاغ پیام نماییم . هدف از تهیه برنامه  کاردانی حرفه ای گرافیک , تربیت نیروی کارآزموده و تواناست تا بتواند اصول و مفاهیم فوق را پیاده نماید .

کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار
هدف از برگزاری دوره کاردانی حرفه ای مدیریت کسب و کار، تربیت و آموزش نیروی انسانی مورد نیاز برای فعالیت در حوزه کسب و کار و نیز بهسازی عملکرد فعالان فعلی این حوزه است. طی این دوره، دانشجویان علاوه بر آشنایی با مبانی نظری کسب و کار، مهارتهای لازم برای اداره واحدهای صنفی تولیدی، خدمات فنی، خدماتی و توزیعی را کسب می نمایند.

صنایع دستی (مصنوعات چوبی)
رشته صنایع دستی با گرایش مصنوعات چوبی یکی از اولین رشته هایی است که در مرکز علمی کاربردی صنایع دستی استان تهران راه اندازی شده است. این رشته تحصیلی دربرگیرنده هنرهای چوبی مانند منبت کاری، معرق کاری، مشبک کاری و ساخت پیکره های چوبی را در بر می گیرد و در عین حال تخصص های دیگری مانند آموزش فنون ساخت و تولید محصولات و مصنوعات چوبی که در زمره صنایع دستی شهرهای مختلف ایران می باشند را در بر می گیرد.

زمینه های ایجاد شغل مرتبط:
معرق کار، منبت کار، مشبک کار روی چوب
مرمت گر آثار چوبی

گردشگری
گروه آموزشی گردشگری مرکز از سال1387 اقدام به پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی نموده است. فارغ التحصیلان این رشته دارای مهارتهای مختلف شامل صدور بلیط، برگزاری و اجرای تورهای مسافرتی، مدیریت آژانس های مسافرتی و دانش مرتبط با گردشگری در ایران خواهند بود.
زمینه های ایجاد شغل مرتبط:
راهنمای تور گشت های مسافرتی داخلی و خارجی
کاردان و ماهر در زمینه صدور بلیط در دفاتر خدمات مسافرتی
برگزار کننده تورهای گردشگری داخلی و خارجی

نقاشی ایرانی
رشته نقاشی ایرانی در برگیرنده اصول و فنون اجرای نقاشی به شیوه ایرانی است که با مواد و مصالح ایرانی و با تکنیک های ویژه آن از بیش از هزار سال پیش تاکنون در این سرزمین وجود داشته و به حیات خود ادامه داده است. عمده ترین مباحث موجود در این رشته طراحی سنتی از سطوح مقدماتی تا پیشرفته، نگارگری از سطح مقدماتی تا پیشرفته و آموزش تخصصی تذهیب و تشعیر می باشد که تکمیل کننده نقشی ایرانی می باشد.
زمینه های ایجاد شغل مرتبط:
• نگارگر
• مذهب و تشعیرگر کتب و نسخه های خطی

نقاشی(هنرهای تجسمی)
در راستای آموزش افراد جهت اجرای آثار هنری با تکنیک های رنگ و روغن و اکرلیک روی بوم رشته نقاشی با گرایش هنرهای تجسمی راه اندازی شده است و از سال 1386 اقدام به پذیرش دانشجو می نماید. این رشته  دربرگیرنده مباحث طراحی پایه، نقاشی روی بوم، آشنایی با سبک ها و تکنیک های مختلف جهانی در رشته نقاشی می باشد.
زمینه های ایجاد شغل مرتبط:
نقاش با تکنیک رنگ و روغن و اکرلیک روی بوم


 
رشته های تحصیلی در مقطع کارشناسی
مدیریت گردشگری
گروه آموزشی مدیریت گردشگری مرکز از سال1390 اقدام به پذیرش دانشجو درمقطع کارشناسی ناپیوسته نموده است. این رشته با توجه به جایگاه بالای صنعت گردشگری در کشور و پیش بینی در خصوص آینده این صنعت در اقتصاد کشور دارای اهمیت بالایی می باشد. فارغ التحصیلان این رشته دارای مهارتها و توانمندی هایی مختلف شامل مدیریت مراکز گردشگری، مدیریت آژانس های مسافرتی و کارشناس در حوزه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی . گردشگری خواهند بود.
زمینه های ایجاد شغل مرتبط:
• کارشناس حوزه گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
• مدیر آژانس های مسافرتی
• مدیر برگزاری تورهای گردشگری داخلی و خارجی

صنایع دستی(مصنوعات چوبی)
گروه آموزشی صنایع دستی از بهمن سال 1386در مقطع کارشناسی ناپیوسته دانشجو می پذیرد. مهم ترین مباحث موجود در این رشته شامل؛ کارگاه های صنایع دستی قلمزنی، شیشه، هنرهای چوبی، نگارگری، سفالگری می باشد که دانشجویان با توجه به علاقه و انگیزه خود می توانند نسبت به انتخاب یکی از این گرایش ها در دوره تحصیلی اقدام نمایند.
رشته کارشناسی صنایع دستی از سال1392 به صورت کارشناسی صنایع دستی با گرایش هنرهای چوبی تبدیل گردیده است که به صورت تخصصی و متمرکز بر حوزه هنرهای چوبی شامل هر معرق، هنر منبت، هنر مشبک و سایر فعالیت های مرتبط با محصولات چوبی می پردازد.

رشته  معماری داخلی:
رشته معماری داخلی به بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظور انجام فعالیت های روزانه (زندگی – کار ) می پردازد.معماری داخلی " آفرینش فضا " است. این رشته از سویی همانند معماری یا ساختمان و اجزای آن سروکار داردو از سویی دیگر همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تاکید می ورزد. عملگرایی و کار آمد بودن در عین زیبایی مهمترین هدف معماری داخلی است.


در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و استخدام به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته معماری داخلی، معرفی رشته های ارشد و دکتری معماری (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.


معرفی رشته کارشناسی نقاشی:

امروزه وقتی از هنرهای زیبا صحبت می شود اولین تصویری که به ذهن افراد می­آید نقاشی است.

هنر نقاشی از بروز احساس و جوشش درون هنرمند و ابلاغ پیام تا بیان موضوعات تعیین شده را در بر می‌گیرد و هنرمند نقاش آنچه را که می‌خواهد توسط اشکال و رنگ‌ها روی سطوح کوچک و بزرگ با ابزار و شیوه‌های گوناگون، نقاشی نموده و توسط آن با دیگران ارتباط برقرار می‌کند.

نقاشی پایه همه هنرهای تصویری است. رشته نقاشی در ایران از سال 1328 به صورت آکادمیک تدریس شد. این رشته از اولین رشته های هنر بود که در ایران تاسیس شد.

دانشجویان رشته نقاشی سبک های مختلف نقاشی اعم از رئالیسم، کوبیسم و ... را آموخته و ضمن شناخت تاریخچه نقاشی در ایران و جهان با فلسفه هنر، روانشناسی رنگ، فیزیک نور، عکاسی، طراحی و چاپ نیز آشنا می شوند.

دانشجوی رشته نقاشی باید ویژگی های جسمی و روحی خاصی داشته باشد. بنابراین این رشته در دانشگاه ها به صورت نیمه متمرکز دانشجو می پذیرد به این معنا که پس از قبولی در آزمون کنکور، دانشجویان در یک آزمون عملی شرکت کرده و از بین آنها افراد توانمندتر و مناسب تر برای رشته نقاشی انتخاب می شوند.

راه اندازی کارگاه­های نقاشی خصوصی، همکاری با مؤسسات هنری و فرهنگی و آموزشی، شهرداری‌ها، نهادهای انقلابی، مطبوعات و انتشارات در امر خلق اثر‌های هنری مورد نیاز در جهت زیباسازی محیط و جاودانه ساختن رویدادها، آموزش نقاشی، تصویر سازی برای کتب و مجلات و... ، از جمله کارهایی است که فارغ التحصیلان این رشته قادر به انجام آن می باشند.


امکانات و تجهیزات آموزشی مرکز
کارگاه تخصصی هنرهای چوبی
کارگاه تخصصی سفال
کارگاه نگارگری و طراحی سنتی
کارگاه نقاشی
سایت کامپیوتر
کتابخانه تخصصی